Sunday, January 6, 2008

Pengalaman di BEDAYA


Salam…

Semalam aku dengan member KPRS yang lain pegi ke kulim atas tujuan lawatan ke Persatuan Bela Didik Anak Yatim Islam (BEDAYA). Pelajar USM yang bukan ahli pun join gak. Kami bertolak dalam 8.45 pagi dan tiba ke USM pada malamnya, lebih kurang pukul 8 lebih.

Em, sebenarnya sebelum ni kami penah gak pegi lawatan ke rumah anak yatim kat kulim gak tapi dekat rumah anak yatim Perajurit sem lepas. Di sana, pengurusan adik-adik tu agak teratur dan sistematik gak la masa kami pantau tempat tu sebelum wat program dan semasa program berlangsung. Seronok gak lah bersama adik-adik kat sana. Yang canggihnya, banyak juga adik-adik yang ada handset. Wah, camana tu? Huhu…ape2 aje laa. Kalau nak dibandingkan masa aku pegi Sungai Siput dulu, lagilah kasihan. Rumah ala-ala macam rumah kampung dijadikan tempat untuk anak-anak yatim tu, agak daif gak la. Yang tak bestnya, kami pegi kejap je, kerana kesuntukan masa sebab tujuan ke sana join kem.

Pengalaman aku kat Bedaya sesuatu yang luar biasa jugalah. Lain sikit dari pengalaman lepas pegi kat Perajurit tu. Adik-adik pun macam-macam ragam. Aku bertindak sebagai CC dan MC( bidan terjun, weii). For da 1st time la aku jadi CC, sesuatu pengalaman yang tak dapat dilupakan. Mula-mula, aku tak nak jadi CC sebenarnya. YDP aku suh jugak. Pe-pe pun aku juz accept je cabaran tu. Bukannya apa, aku ni tak pandailah nak tegas-tegas sangat, or nak garang-garang. CC kan kena tegas dan all out gak la untuk program macam 2…tapi ada gak la yang membantu…well, thanx a lot! Yang kelakarnya, aku tak expect pulak ada majlis rasmi masa nak mula program tu..em, tak la formal sangat, semi-formal kot. Aku lak jadi MC mengejut, bukan tak biasa sangat jadi MC, coz aku penah jadi sebelum ni..masa EKSPEN pun jadi MC, tapi MC ada skrip laa. Sepatutnya, bahagian protocol yang arrange. Tapi tak pelah, belajar dari kesilapan. Kita kena bersedia untuk tidak bersedia…cet!

Rasanya, tak puas kalo wat program sehari je kat sana. Actually, banyak perkara lagi nak diterapkan kat sana. Aku rasa, kalo bab-bab makan atau dari sudut luaran yang lain…kebajikan adik-adik kat sana agak terpelihara. Cuma, pengisian jiwa mereka agak kosong. Kadang-kadang aku tak paham gak, bukannya mereka tak penah dimotivasikan sebelum ni. Banyak je IPTA dan IPTS yang wat program kat sana, perubahan pada adik-adik untuk menjadi lebih positif still tahap bawah. Sedih jugalah. Bab-bab pengisian rohani pun, tak diterapkan sepenuhnya. Baca Quran bila ustazah suruh, kalo tak berhabuklah. Solat, ada yang tak tinggal, ada juga yang tinggal. Kalo kes-kes lain,macam tendang-tendang tu, biasalah budak-budak. Aku ada gak la pantau tiap-tiap kumpulan, bersembang dengan adik-adik tu. Kebetulan petang tu hujan jap, aku tanya lah, hujan-hujan selalu buat apa? Dieorang cakap pegi main bola. Huh, ble pulak men bola hujan lebat tu….semua geng lelaki la. Lagipun, tempat tu semua budak lelaki, kecuali ada sorang budak perempuan…tapi dok dengan kerani kat situ. Warden tak marah pulak. Macam-macam, tak tahu la betul ke tak. Tanya kat budak-budak lain, jawapan sama gak.

Hah, bila cakap bab cara berfikir…sangat lemah. Aku tak ada niat perlekehkan sesiapa. Mungkin, mereka tak didedahkan dengan cara berfikir yang kreatif, kritis dan lebih terbuka. Atau mungkin, mereka malas nak berfikir. Bila ditanya tentang kesimpulan aktiviti, banyak yang blur. Tapi aku tak nafikan, ada juga budak-budak yang sangat kreatif dengan kesimpulan masing-masing, so kena provoke lagi dan beri dorongan yang penuh untuk budak-budak macam tu. Dieorang tu sebenarnya memang ada masa depan yang cerah, Cuma pendedahan kurang. InsyaAllah, kalo ada wat program macam tu lagi akan datang, ingat nak wat tempat yang sama dan follow up selalu. Tak payah la, nak pegi try tempat ni la, tu la…baik fokuskan satu tempat dulu, tengok progress macam mana. Masa nak balik petang tu, rasa macam tak nak balik je. Tengok muka adik-adik, macam tak nak melepaskan kiteorang pulak. Kenangan kat sana takkan dapat aku lupakan. Ada sorang adik, nama dia Ashan…bagi number phone dia senyap-senyap kat aku dan pada FC yang tertentu. Ada henset rupanya. Aku pun bagi number aku kat dia gak, comel budaknya, adik dia pun duk kat situ. Siap bagi bunga kayu kat aku…akak akan simpan elok-elok, ye adik.

Em, yang kelakarnya lagi, aku telah tertipu! Malu giler…aku ingat ada sorang boy ni antara adik-adik yang ada kat sana…so, aku treat la die macam adik-adik. Masa tu, time sharing moment. Aku siap motivate die lagi. Yang die ni pun satu, bagilah tahu awal-awal yang die ni peserta dari usm, boleh pulak die dok layan je pe aku cakap. Malu!!! Rumate Naim rupenya, exco kprs la, aku tak perasan yang die ada nek bus sekali dgn kiteorang semalam. Gaya pun macam adik-adik kat situ gak, sori ek…cakap. Huhu…kena gelak aku semalam. Hampeh!

Masa makan tengahari, lauk special sangat. Tak sangka pulak semewah itu, kami juz mention katering untuk lunch n minum petang untuk harga tertentu. Lunch saja, nasi minyak plus masak daging, sambal udang(besar+ byk),jelatah, ayam merah, tembikai. Memang berselera wa cakap sama lu...huhu...petang pulak menu dia bihun goreng. Ramai yang cakap sedap, tapi malangnya petang tu aku tak sempat makan, sibuk. Dapat merasa sesuap je...petang tu jugak, kami bawak kek sebagai kejutan untuk adik-adik yang lahir pada bulan Januari...mula-mula juz buat gempaq la...kononnya dieorang ada wat salah masa program..=p...cian dieorang..hehe=)

Kami bertolak pulang ke USM kat pukul 7 petang lewat sejam dari waktu yang sepatutnya. Singgah seberang, solat maghrib dulu…pastu teruskan perjalanan ke USM semula. Sampai kat pukul 8 lebih gak lah.. sampai-sampai wat post mortem program kat IK. Kat pukul 12 baru sampai bilik. Penat gak lah, dah mandi, solat pastu baru makan. Itupun tak abes, perut dah masuk angin kot. Lagipun, eee…nasi ayam die tak bape sedap..pelik rasanya.Tak lalu nak makan….sori nasi…kalo paksa makan, terkeluar balik…hurm…itu saja coretan aku untuk kali ni…wassalam…

1 comments :

  1. Unknown said...

    seronoknya p program beramai2..dh lma akk xjoin progrm kprs..uhu.mklumle..org x ajak.ihihi..
    rindu kt kprs..