Sunday, December 20, 2009

Azam baru 2010....





Assalamualaikum wbt...

Sedar atau tidak, tahun baru akan menyusul tak lama lagi...bagaimana dengan azam tahun baru ni? Adakah azam tahun 2009 anda sudah tercapai? Ataupun mungkin separuh saja dipenuhi sebaliknya akan dibawa ke tahun hadapan? Haha...boleh lak bawa ke hadapan ek? Tak kisah la..janji impian dan keinginan kita tercapai hendaknya. Apabila bercakap tentang azam baru, impian dan matlamat baru... kelihatan semua orang agak teruja dan tak sabar-sabar hendak melaksanakannya...dan aku tidak terkecuali. Hehehe.. =)) Manusia ni terlalu banyak keinginannya, tapi harus diingat.... "matlamat tidak menghalalkan cara!". Apa-apa yang kita lakukan, mestilah mempunyai batas-batasnya.

Melalui usia remaja...kadang-kala terikut-ikut sangat jiwa muda kita kan? Semua benda nak buat..semua benda nak dicubanya...maklumlah... orang kata "muda hanya sekali"... nanti dah tua, tak merasa... hurm, terpulanglah pada setiap individu untuk mendefinisikan sendiri "masa muda mereka"... semua orang ada hak untuk menentukan hala tuju mereka sendiri.. Aku teringat pesanan abang angkat aku ni... "Jangan ikutkan jiwa muda!". Baiklah abang...saya tak ikut...haha...saya nak merasa gak jiwa muda ni macam mana..haha. Manusia belajar daripada kesilapan...dan mungkin dengan cara melalui pelbagai pengalaman mengajar saya lebih positif dalam mengharungi kehidupan yang berliku ni...=) Korang setuju atau tidak... ada saya kisah??? =p

Opps...tak mau la guna 'saya'..rasa macam formal sangat... Back to "aku" hehe... ok... Aku ada beberapa matlamat nak dicapai untuk tahun baru ni. Tak semua lah untuk dikongsi... as a blogger... some of da story should not be shared to da public, am i rite? haha...lolz... apa-apa je la..malas nak layan.... hihi (adakah aku berubah menjadi sedikit nakal dengan penulisan terbaru aku ni?) xeh...aku ni jenis gila2 cket...so, tolong la faham.... makcik2 kat luar tu pun tau aku ni macamana...memang otai... mereka boleh ketawa berdekah2 dengar lawak aku... huhu... (makcik,bleh saya jadi menantu makcik?) hahaha =0

Kalau orang cakap...tahun baru...mesti kena ada perubahan. Aku kepelikan seketika.. kenapa tahun baru semua nak diperbaharui? Kononnya nak jadi someone yang lain... (mungkin jadi baik cket kot) hihi... Aku teringat kata-kata Chef Wan dalam tv suatu ketika dulu, kalau kita nak berubah, tak payah la nak tunggu tahun baru...esok pun boleh. Apa-apapun, biarlah istiqamah. Jangan hangat2 taik ayam... betul x? Aku rasa semua orang nak berhijrah menjadi seseorang yang lebih baik dan positif. DAN aku tidak terkecuali... well, whatever is it...aku nak capai beberapa impian yang tergendala sebelum ni...

Antaranya: 1) Mendapatkan sebuah pekerjaan tetap,yakni sesuai dengan jiwa aku. Em, susahnya nak dapatkan kerja sekarang.... kalau berlambak2 pun kontrak... (macam aku sekarang). kawan2 yang masih menganggur dok mengadu kat aku. Ada degree pon x guna... Aku pon berkata... "Relax r...rezeki ada nanti untuk ko... janji usaha. " Degree berguna...sape cakap x guna? meh aku cubit dia... ingat la... kita belajar tinggi, nak tuntut ilmu... dan semestinya Allah suka orang yang menuntut ilmu... dapat kerja or tak dapat belakang kira... sesungguhnya kita beruntung sebab ada degree...ada orang spm pon x lepas... ada juga masa depan dengan adanya pendidikan tinggi ni. Betul x?

2) Ingin berazam menyimpan wang sebanyak mungkin, dan mengurangkan perbelanjaan untuk sesuatu yang agak remeh-temeh. huhu... mahu menjadi lebih berdisiplin dalam misi menabung!


3) Kalau dah dapat kerja tetap, aku target nak beli rumah atau tanah untuk jaminan masa depan. Mungkin untuk disewakan atau kegunaan sendiri. Setengah orang cakap, "xpayah la kamu beli umah, nanti kawin nanti baru la beli dengan suami". Makcik, tolong la faham... ini aset tau... harga tanah o umah akan naik dan terus naik... baik saya beli sekarang... daripada beli kereta mahal2 yang akan susut nilai... baik beli umah or emas.. yang harganya akan meningkat dan terus meningkat...(pelaburan). So, aku nak nasihatkan kawan2 yang dah ada keje tetap tu, beli la umah k... aset tu... beli keta yang biase2 cukup, keta tu nilainya akan susut jugak... kalo nak merasa pakai honda tp xmampu, beli je saga blm 2... modified cket dah jd honda beb..siyes. aku da survey byk dah...canteek giler... =)

Hah..mesti ada yang ingat azam baru aku ni banyak berbentuk material kan? hurm... sebenarnya, ada je yang bukan berbentuk material....contohnya:

1) Ingin menjaga kesihatan diri sehingga ke tahap paling maksimum... so, kene jaga makan... kurangkan makan seafood (waaa!!! resdung ni) asyik x pantang jea...balun je semua... tula, fina degil! Lebihkan aktiviti yang mengeluarkan peluh... =)

2) Ingin menambahkan berat badan sebanyak 5 kilo! Wish me luck! Nk kene wat pe ek? makan tido pon xgemuk gak... kene minum weight gain kah? =p (skunk ni underweight la)

3) Ingin melakukan aktiviti2 yang lasak yakni menguji tahap ketakutan aku. haha... ada la beberapa aktiviti yang aku takut nak buat sebelum ni, aku nak try wat... (aktiviti yang gayat cket..maklumlah aku takut ketinggian)


dan.... matlamat paling penting..... bersifat peribadi....haha... (antara aku dengan tuhan) dan (antara aku dengan manusia) korang xperlu tau k... =))

so, amacam azam baru korang? share la cket...hihi

0 comments :