Sunday, December 20, 2009

Azam baru 2010....





Assalamualaikum wbt...

Sedar atau tidak, tahun baru akan menyusul tak lama lagi...bagaimana dengan azam tahun baru ni? Adakah azam tahun 2009 anda sudah tercapai? Ataupun mungkin separuh saja dipenuhi sebaliknya akan dibawa ke tahun hadapan? Haha...boleh lak bawa ke hadapan ek? Tak kisah la..janji impian dan keinginan kita tercapai hendaknya. Apabila bercakap tentang azam baru, impian dan matlamat baru... kelihatan semua orang agak teruja dan tak sabar-sabar hendak melaksanakannya...dan aku tidak terkecuali. Hehehe.. =)) Manusia ni terlalu banyak keinginannya, tapi harus diingat.... "matlamat tidak menghalalkan cara!". Apa-apa yang kita lakukan, mestilah mempunyai batas-batasnya.

Melalui usia remaja...kadang-kala terikut-ikut sangat jiwa muda kita kan? Semua benda nak buat..semua benda nak dicubanya...maklumlah... orang kata "muda hanya sekali"... nanti dah tua, tak merasa... hurm, terpulanglah pada setiap individu untuk mendefinisikan sendiri "masa muda mereka"... semua orang ada hak untuk menentukan hala tuju mereka sendiri.. Aku teringat pesanan abang angkat aku ni... "Jangan ikutkan jiwa muda!". Baiklah abang...saya tak ikut...haha...saya nak merasa gak jiwa muda ni macam mana..haha. Manusia belajar daripada kesilapan...dan mungkin dengan cara melalui pelbagai pengalaman mengajar saya lebih positif dalam mengharungi kehidupan yang berliku ni...=) Korang setuju atau tidak... ada saya kisah??? =p

Opps...tak mau la guna 'saya'..rasa macam formal sangat... Back to "aku" hehe... ok... Aku ada beberapa matlamat nak dicapai untuk tahun baru ni. Tak semua lah untuk dikongsi... as a blogger... some of da story should not be shared to da public, am i rite? haha...lolz... apa-apa je la..malas nak layan.... hihi (adakah aku berubah menjadi sedikit nakal dengan penulisan terbaru aku ni?) xeh...aku ni jenis gila2 cket...so, tolong la faham.... makcik2 kat luar tu pun tau aku ni macamana...memang otai... mereka boleh ketawa berdekah2 dengar lawak aku... huhu... (makcik,bleh saya jadi menantu makcik?) hahaha =0

Kalau orang cakap...tahun baru...mesti kena ada perubahan. Aku kepelikan seketika.. kenapa tahun baru semua nak diperbaharui? Kononnya nak jadi someone yang lain... (mungkin jadi baik cket kot) hihi... Aku teringat kata-kata Chef Wan dalam tv suatu ketika dulu, kalau kita nak berubah, tak payah la nak tunggu tahun baru...esok pun boleh. Apa-apapun, biarlah istiqamah. Jangan hangat2 taik ayam... betul x? Aku rasa semua orang nak berhijrah menjadi seseorang yang lebih baik dan positif. DAN aku tidak terkecuali... well, whatever is it...aku nak capai beberapa impian yang tergendala sebelum ni...

Antaranya: 1) Mendapatkan sebuah pekerjaan tetap,yakni sesuai dengan jiwa aku. Em, susahnya nak dapatkan kerja sekarang.... kalau berlambak2 pun kontrak... (macam aku sekarang). kawan2 yang masih menganggur dok mengadu kat aku. Ada degree pon x guna... Aku pon berkata... "Relax r...rezeki ada nanti untuk ko... janji usaha. " Degree berguna...sape cakap x guna? meh aku cubit dia... ingat la... kita belajar tinggi, nak tuntut ilmu... dan semestinya Allah suka orang yang menuntut ilmu... dapat kerja or tak dapat belakang kira... sesungguhnya kita beruntung sebab ada degree...ada orang spm pon x lepas... ada juga masa depan dengan adanya pendidikan tinggi ni. Betul x?

2) Ingin berazam menyimpan wang sebanyak mungkin, dan mengurangkan perbelanjaan untuk sesuatu yang agak remeh-temeh. huhu... mahu menjadi lebih berdisiplin dalam misi menabung!


3) Kalau dah dapat kerja tetap, aku target nak beli rumah atau tanah untuk jaminan masa depan. Mungkin untuk disewakan atau kegunaan sendiri. Setengah orang cakap, "xpayah la kamu beli umah, nanti kawin nanti baru la beli dengan suami". Makcik, tolong la faham... ini aset tau... harga tanah o umah akan naik dan terus naik... baik saya beli sekarang... daripada beli kereta mahal2 yang akan susut nilai... baik beli umah or emas.. yang harganya akan meningkat dan terus meningkat...(pelaburan). So, aku nak nasihatkan kawan2 yang dah ada keje tetap tu, beli la umah k... aset tu... beli keta yang biase2 cukup, keta tu nilainya akan susut jugak... kalo nak merasa pakai honda tp xmampu, beli je saga blm 2... modified cket dah jd honda beb..siyes. aku da survey byk dah...canteek giler... =)

Hah..mesti ada yang ingat azam baru aku ni banyak berbentuk material kan? hurm... sebenarnya, ada je yang bukan berbentuk material....contohnya:

1) Ingin menjaga kesihatan diri sehingga ke tahap paling maksimum... so, kene jaga makan... kurangkan makan seafood (waaa!!! resdung ni) asyik x pantang jea...balun je semua... tula, fina degil! Lebihkan aktiviti yang mengeluarkan peluh... =)

2) Ingin menambahkan berat badan sebanyak 5 kilo! Wish me luck! Nk kene wat pe ek? makan tido pon xgemuk gak... kene minum weight gain kah? =p (skunk ni underweight la)

3) Ingin melakukan aktiviti2 yang lasak yakni menguji tahap ketakutan aku. haha... ada la beberapa aktiviti yang aku takut nak buat sebelum ni, aku nak try wat... (aktiviti yang gayat cket..maklumlah aku takut ketinggian)


dan.... matlamat paling penting..... bersifat peribadi....haha... (antara aku dengan tuhan) dan (antara aku dengan manusia) korang xperlu tau k... =))

so, amacam azam baru korang? share la cket...hihi

Friday, December 18, 2009

Sedar atau tidak...???


Sedar atau tidak…umur aku akan genap 24 tahun pada 2hb februari tahun 2010 ni. Em…takut pun ada…yelah, masih banyak impian yang belum terlaksana. Usia yang mungkin cukup matang bagi seorang wanita…tatkala melepasi usia remaja… tetapi aku rasa gelaran wanita tu belum sesuai lagi untuk aku. Aku terasa seperti aku masih dalam pertengahan antara remaja dan wanita.. hihi… (ye ke???) Melihat orang-orang yang seusia denganku…ada yang sudah bertunang…berkahwin… ada yang sudah beranak-pinak, mempunyai kerjaya yang mantap membuatkan aku terasa sedikit tempiasnya. Suka melihat kebahagiaan mereka…dan aku ingin sekali merasakan kebahagiaan seperti itu. Apa nak buat…rezeki dan jodoh belum ada lagi…=)

Walau bagaimanapun, aku masih bersyukur dengan apa yang aku miliki sekarang. Think positive! Be mature! Allah s.w.t dah tetapkan semuanya sejak azali lagi…bezanya ialah sejauh mana kita berusaha untuk memperbaik kehidupan kita. Aku yakin dan percaya bahawa Tuhan adil kepada semua makhluknya… Contohnya; ada orang yang miskin harta-benda….tetapi dia kaya dengan kasih sayang. Mungkin A hidup serba kekurangan..tetapi dia punya keluarga dan rakan-rakan yang menyayanginya dan mengambil berat tentang dirinya. Begitu juga dengan situasi si B yang mempunyai kedudukan yang mantap, kerjaya yang ampuh, dikurniakan kemewahan yang tak terhingga..tetapi dia tidak dikurniakan anak… Itulah ketentuan Allah s.w.t… Bersyukurlah! Ada pula yang mempunyai kerjaya yang mantap...kehidupan yang mewah, mempunyai keluarga yang menyayanginya sepenuh hati tetapi sunyi kerana masih belum bertemu jodoh sehingga dia digelar “andartu”. Pelbagai situasi yang berbeza sering kita dengar..dan kita harungi. Apa-apa pun, semua orang mendambakan “kebahagiaan”…”kebahagiaan” mengatasi segala-galanya. Apa gunanya ada wang yang banyak tetapi tidak bahagia? Bagaimana hendak mencapai kebahagiaan? Salah satunya ialah dengan mengamalkan “hidup untuk memberi”.

Pada mulanya, pemikiran aku tidaklah terlalu mendalam tentang statement ni… sejak aku membaca artikel-artikel di dalam majalah Solusi isu nombor 14, membuka mata, hati dan jiwa aku untuk mendapatkan kebahagiaan. Memberi itu lebih baik daripada menerima, betul tak? Buangkan tanggapan bahawa dengan menerima kita akan mendapat lebih sebaliknya memberi akan mengurangkan. “No man becomes rich unless he enriches others”- janganlah kita melihat “memberi” itu dari sudut material semata-mata. Think out of the box! Pemberian boleh berupa ilmu, kasih sayang, perbuatan yang baik, kata-kata hikmah, memberikan kemaafan dan lain-lain lagi. Sehinggakan sedekah dengan hati pun sudah memadai sekiranya kita berniat baik untuk memberi kerana Allah s.w.t. Mungkin aku menyedari hakikat ini melalui kajian aku sendiri. Aku sering mengambil contoh-contoh terdekat untuk dijadikan pedoman. Sebagai contoh, kakak aku. Walaupun dia tidak bekerja, dia rajin bersedekah. Rezeki dia selalu je ada. Konsep sedekahnya luas..bukan dengan setakat material semata-mata. Dia selalu menolong orang, bagi makanan kat jiran-jiran, berkongsi ilmu, menjaga hubungan dengan orang sekeliling. Hal ini sedikit sebanyak memberikan kebahagiaan kepada orang lain secara tidak langsung. The way she treats me and my family…with lots of love and care… I do believe she deserves the best things in life. Pengorbanan dia untuk berhenti kerja serta-merta dengan alasannya untuk menjaga mak aku semasa sakit dulu membuatkan aku kagum. Sekarang pun dia rajin balik ke Ipoh walaupun tinggal dengan suami di Jeli, Kelantan. And fyi..suaminya muda 15 tahun daripada kakak aku. Itulah jodoh…Tuhan dah tentukan.. =))

Korang pernah tak terfikir akan suatu perkara…. Orang yang memberi hakikatnya lebih gembira daripada orang yang menerima. Mungkin bunyi macam pelik je kan? Yelah.. biasanya kita faham orang yang menerima akan lebih gembira. Contohnya bila dapat hadiah… betul tak? Cuba bayangkan satu situasi ni… contohnya kamu punya anak saudara lelaki yang sangat meminati kartun Ben10. Anak buah kesayangan la katakan. Si Danish (contohnya:anak saudara korang) suka mengumpul aksesori-aksesori Ben10. Danish berkata kepada korang, “Angah, Danish nak sangat seluar dalam Ben10…yang lain semua Danish ada… jam, patung, topi, baju, mainan semuanya Danish ada. Boleh tak Angah belikan?” (Huh, macam takde benda len je si Danish ni nak kan? Hahaha) Korang pun pergilah kedai ke kedai cari benda alah tu…penat sangat-sangat yelah sebab tak jumpa-jumpa…(give up la kejap a.k.a frust sebab tak jumpa la katakan). Nak ditakdirkan suatu cerita, korang ditugaskan menghadiri satu seminar a.k.a kursus la kat satu tempat ni…sebelum balik sempat la p window shoppin’… tiba-tiba korang ternampak ada sebuah kedai ni menjual seluar dalam ben10. Apa perasaan korang masa tu? Mesti excited bagai nak rak sebab tak sabar-sabar nak beli untuk hadiahkan kepada anak buah korang tu kan? Walaupun korang malu gila nak beli, tetapi memandangkan korang sayang sangat kat anak buah korang tu, korang gagahkan diri dengan muka tak malunya beli seluar dalam ben10 tu. Well, aku cakap berdasarkan experience aku…Cuma cerita aku reka atas ni beza sangat la dengan cerita aku. Hehe,,saja-saja nak wat lawak pandai sikit. =p Hakikatnya, aku rasa gembira sangat-sangat mengalahkan anak buah aku masa aku bagi hadiah kat dia… =)) (Kita gembira a.k.a bahagia apabila melihat orang lain bahagia). Kesimpulan yang sangat mudah dan senang untuk difahami. Adakah anda bersetuju atau menyangkal kata-kata aku ni? Huhu…

Ingatlah, Rasulullah s.a.w pernah bersabda: “Sebaik-baik manusia ialah manusia yang memberi manfaat kepada orang lain”- Riwayat al-Baihaqi dan al-Tabrani. Mungkin ada yang berkata… ahh.. aku tak ada apa-apa untuk diberikan.. duit pun tak da… nak bagi ilmu?? Huh..aku ni buta huruf… nak ajak orang buat kebaikan??aku terasa aku ni jahil sangat… INGATLAH! Dengan senyuman itu sedekah… menanam apa jua pokok atau tanaman, kemudian dimakan oleh makhluk Allah itu sedekah… memberi salam itu sedekah lisan….selain ucapan yang baik dan berlemah-lembut. Puasa sunat=sedekah untuk diri sendiri… mendoakan orang lain itu sedekah… contohnya kalau korang sedang asyik berjalan kaki..tiba-tiba nampak seketul bata besar kat tengah jalan..kemudian korang alihkan bata tu sebab benda tu menghalangi jalan… korang dah dapat pahala sedekah dengan perbuatan… konsep sedekah itu luas wahai sahabatku…

Apakah yang menyebabkan kita enggan memberi??? Orang yang menerima tidak berterima kasih? Tidak mendapat balasan? Tidak adil untuk kita yang berusaha? Bukalah minda seluas-luasnya… Jadikanlah sifat Allah yang pemurah itu untuk kita hayati bersama… =))

P/s: Oleh itu, rajin-rajinlah bersedekah. Pelik seketika tatkala mendengar alasan orang yang bergaji banyak ni cakap, “aku ni mana ada duit… gaji tak cukup…nak bayar itu…nak bayar ini…punyalah kedekut…huhu…duit banyak tak bawak ke mati laa… ada jugak yang jenis berkira-kira… “ko hutang aku rm29.80…duit makan kfc tadi campur dengan bla-bla-bla” si kawan ni kebetulan ada RM29.50 je dalam poket… “weh, aku ada rm29.50 je ni…” “Em, macam ni..ko bagi dulu, esok ko bayar lagi 30sen” aisey… 30sen pun nak berkira…huh! Itu baru kes kedekut dengan orang di sekeliling dia. Yang paling teruk sekali kedekut dengan diri sendiri…walaupun mampu serba-serbi, tetapi masih liat nak keluar duit untuk keperluan diri…. Huh… Renung-renungkanlah…

Nukilan: Feena (“,) + info yang berguna dalam majalah Solusi…

Monday, September 28, 2009

Baju T-SHIRT (MUSLIMAH VERSION)

:: PERHATIAN::

KEPADA SESIAPA YANG BERMINAT UNTUK ORDER BAJU T-SHIRT MUSLIMAH (LABUH) SILA HUBUNGI SAYA DI EMEL : curiousbaby86@yahoo.com


T-SHIRT (LINING) :: RM35

CODE: 1179
CODE: 1178

CODE: 1176

CODE: 1173

CODE: 1164

CODE: 1153

CODE: 1150

CODE: 1148



T-SHIRT (NON-LINING) :: RM30

CODE: 1147

CODE: 1160

CODE: 1159

CODE: 1158

CODE: 1156

CODE: 1154

CODE: 1149

CODE: 1147

CODE: 1102

::HARGA TIDAK TERMASUK KOS PENGHANTARAN::
::SEKIRANYA TEMPAHAN MELEBIHI 30 HELAI AKAN DIPERTIMBANGKAN PENGURANGAN HARGA::
::T-SHIRT - COTTON::

Saturday, July 11, 2009

Terima Kasih Cinta...

TERIMA KASIH CINTA???

Kadang-kadang perpisahan itu bisa merapuhkan hati ini… tatkala cinta yang hadir seketika membuahkan rasa berbunga-bunga … menyirami jiwa ini dengan rasa dihargai dan disayangi… benar-benar membuatkan diri berada di awang-awangan… tiba-tiba rasa itu telah pergi… pergi dan tidak akan kembali… kedukaan dan kesepian melanda diri…
Adakah ini rasa yang cinta itu benar-benar wujud pada ketika itu? Atau mungkin kasih yang bersifat sementara yang singgah mewarnai kehidupan walaupun hakikatnya… ianya bersifat kekal tetapi terhalang oleh sebab-sebab tertentu?

Antara cinta..persahabatan…sukar diungkapkan? Persahabatan yang terbina membuahkan rasa cinta? Cemburu? Inginkan perhatian sewajarnya? Sedangkan ikatan itu hanya bersifat antara “kau aku?”… Kau dan aku adalah satu…tak kira apa…segala rintahan aku engkau selalu ada….Dengan sifat yang penyayang…selalu mengambil berat… tempat meluahkan segala remukan di dalam hati ini…. Dia selalu ada… menemani…. Tatkala suka dan duka…. Dia selalu ada… untukku… ada ruang kah antara kami??? Ada cintakah antara kami?

Persoalan yang kian menusuk benak fikiranku…cincin di jari kutatap syahdu… saat-saat cincin ikatan suci ini tersarung di jari manis ini… lamunan kuterhenti… adakah dia cinta sejati yang kucari-cari sebenar-benarnya? Di manakah kedudukan dia dalam hatiku? Sedangkan pada masa yang sama… aku masih mengharapkan kasih daripada seseorang yang aku impikan untuk hidup bersamanya… kuingin menghabiskan sisa hidup ini bersama dia… dia… dia yang merupakan sahabatku sejak kecil lagi… tapi.. siapa aku dalam hatinya? Kenapa dia tidak pernah meluahkan rasa seperti apa yang aku rasakan?

Suatu saat…suatu ketika… kulihat sekeping foto yang tercicir daripada koceknya. Kecil sahaja foto itu… Gambar dia bersama seorang gadis… yang bagiku… gadis itu sungguh sempurna... Terkedu aku seketika.. kelihatan mereka seolah-olah kekok bersama...sepadan tetapi lagak seperti orang yang baru hendak bermesra… kubuang rasa tak keruan dalam jiwa ini… aku seolah-olah tak dapat menerima hakikat yang dia sudah berpunya… tanpa memaklumkan hal ini padaku… hancur..lebur hati ini… kupendam perasaan ini… sedalam-dalamnya… Kami kerap bersama… bila pula masanya dia bersama gadis itu? Khayalan mula melanda diri…

Adakah kau rasa apa yang aku rasakan? Atau kau hanya menipu perasaan kau sendiri? Seperti aku???

Aku terima seseorang yang aku sendiri baru hendak mengenali hati budinya… Perkenalan kami tak selama perkenalanku denganmu dahulu… tapi aku yakin… dia dapat membahagiakan aku sebagaimana kau pernah melakukannya dulu terhadapku…
Tapi yang pasti..dia bukan kau… dan aku berharap agar ikatan persahabatan ini tidak terputus di pertengahan jalan… kau bahagia dengan jalan yang kau pilih sendiri… aku dengan jalanku…

Setelah sekian waktu aku tidak ketemu dirinya… Tiba-tiba. aku dikejutkan dengan suatu cerita….Arghhh!!! Dia kemalangan! Tidak! Aku seolah-olah tidak dapat menerima hakikat yang dia akan pergi meninggalkan aku untuk selama-lamanya! Akhirnya, ikatan persahabatan ini terlebur begitu sahaja… Kulihat wajahnya… seolah-olah tersenyum… bersih… hatiku syahdu seketika… tik…tik…air mataku… biar terjatuh dalam hati… mahuku tak penting lagi…Biarku buat bahagiamu… kamu tak tahu rasanya hatiku… saat berhadapan kamu… Kamu tak bisa… bayangkan rasanya… jadi diriku yang masih cinta… Ternyata…perasaan ini benar-benar ada… kulihat dirimu kaku… sekujur tubuh yang tidak bernyawa… tiada lagi kulihat wajah ceriamu… tiada lagi kudengar keriuhan suaramu… tiada lagi tempatku meluahkan rasa… tiada lagi… pergimu membawa segala kenangan yang pernah kita lalui bersama…

Adiknya menyerahkan sesuatu padaku… diari??? Teruja untukku membacanya! Ternyata…namaku sentiasa ada tertulis di setiap helaian diarinya… Gambarku bersamanya digunting kecil supaya termuat di helaian diari itu… Gambar keluarganya juga kelihatan… dan gambar gadis itu! Mataku terpaku pada suatu ayat yang benar-benar menyentuh hati… membuatku ingin menangis semahu-mahunya!

“Telah lama kupendam rasa ini… tapi tak terluah… kerana aku takut… aku takut cinta ini bukan milik kita… aku bimbang jika kau menolak cintaku sebulat-bulatnya… yaa.. aku pengecut! Aku hanya mampu melihatmu…mengatakan sesuatu yang sudah kebiasaan…tetapi bukan dengan luahan hatiku yang sebenar-benarnya…” kulihat fotoku dilekatkan dibawah ayat-ayat ini… Selamat hari lahir, sayang! Kaulah sahabatku… dunia dan akhirat… Aku cinta kamu…"

Sengaja aku membuka helaian diarinya yang bertarikh hari lahirku… Ternyata…dia punya rasa yang aku rasakan… cinta… persahabatan… saling bertukar…. Aku cinta kau juga…tetapi…tidak terlafaz…kita berdua sama saja… Pengecut! Teringat sewaktu kau membuat kejutan sempena hari lahirku dahulu… “cupcakes?” sweetnya… sedap sangat… tak sangka kau sanggup belajar buat cupcakes semata-mata nak hadiahkan sesuatu yang sangat bererti buatku… terima kasih tak terhingga khas daripadaku untukmu…

Tetapi siapakah gadis itu? Kenapa gambar dia juga turut kelihatan???

Dia...gadis pilihan keluarga…seorang gadis yang baik-baik… baik...sepertinya juga…em, lupakan saja... Kami berdua bukan jodohnya….ternyata Tuhan lebih sayangkan dia… semoga rohnya bersemadi dengan aman…dan ditempatkan bersama golongan-golongan yang beriman… amin...

“Bukannya aku takut akan kehilangan dirimu…tapi aku takut kehilangan cintamu!”

Perginya dia bersama cinta yang tidak terluah….

Aku kembali menyepi untuk sekian lamanya…masih mencari cinta??? Mungkin hati ini tidak terbuka lagi untuk itu… biarlah masa menentukannya… cincin ini sudah kupulangkan… ikatan itu terpaksa aku putuskan… kerana hati ini… bukan untuk dirinya… mungkin suatu hari nanti… apabila cinta itu datang… kembali menyinar… aku terima seadanya…
::This story nothing to do with me at all::

nukilanku: FEENA (^_^)

Monday, June 29, 2009

Mengisi kebosanan...bisnes????

Assalamualaikum wbt...

Sebenarnya aku sedang melepakkan diri di bilik guru sambil surf internet ni. Maklumlah kelas aku sikit je ari ni..kelas aku yang last habis pun pukul 5 suku tadi. Ya Allah, ngantuk gila ari ni..tak tau la pasal pe.. Macam tak bertenaga je... pekena kacip fatimah ok gak ni..haha=p

Malam semalam tengok Transformers 2..ok la citer tu. Aku prefer yang 1ST punye..even yang 2nd ni penuh dengan aksi. Eh, aksi kah??? Bolehlaa... ni nak tunggu citer Ice Age 3 pulak... tak sabar nak tengok..hehe...=)) Bulan ni, tambah satu komitmen baru aku...iaitu...membayar ansuran kereta..hehe...so, lepas ni..aku kena pandai buat bajet... supaya aku dapat balance dalam semua aspek... cukup wang untuk belanja...simpanan...bayar keperluan2 yang lain... huh! ( jangan mengeluh fina..nanti pendek umur...haha)

Aku ada sesuatu nak luahkan sebenarnya.. tapi aku rasa macam tak sesuai pulak nak share kat sini... tapi tak la terlalu private sangat...hehe... tengokla nanti... kalau rasa nak share... aku share la...huhu..mungkin aku rasa tersangatlah bosan sekarang..tu la aku macam merepek2 je ni... Em, aku rasa cam nak join bisnes laa... tapi aku kena planning betul2... supaya nanti tak la hangat2 tahi ayam je...haha... Sebelum ni pun, abang aku ada utarakan pasal ni... cuma kami tak bagi kata putus je untuk proceed... em...em...so, sekarang...aku tengah mencari lubang2 bisnes yang menguntungkan dan tak menyusahkan sangat... Aku tengok, certain bisnes memang bawak keuntungan besar jugak laa... sampai bila nak makan gaji je kan? Kalau buat 2 atau 3 kerja dalam satu masa macam ok jugak..tapi mampukah aku??? Workaholic??? Multi-task??? Boleh ke???? Tertanya2 gak pada diri ni.... Mampukah ia mengubah nasib aku seperti orang2 yang telah berjaya dalam perniagaan sekarang ni????

BELUM CUBA BELUM TAHU

Apa yang penting...MENCUBA!!! oK... sekarang aku tengah plan apa yang perlu aku buat...tindakan pertama... "survey dan buat kajian ringkas" ok... Let's do it now!

Em, korang kalau ada idea baik punya...share dengan aku..mana la tau.. kot2 idea korang tu bernas dan menjana pendapatan yang lebih baik...hehe=)

Em, tiada persoalan "aku tidak bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang".. mungkin ada orang berfikir begitu kan??? Tak salah kita menjana pendapatan lebih... untuk masa depan yang lebih cerah jugak... aku kerja pon kontrak je sekarang..sok2 xda keje... sekurang2nya aku ada back-up... Bagi aku...kalau terlibat dalam dunia perniagaan atau keusahawanan... kerjanya lebih fleksibel...tapi penuh dengan risiko! Betul tak??? Orang yang berjaya...mesti pernah jatuh dan gagal pada permulaannya... kemudian dia bangkit semula dan belajar daripada kesilapan yang lalu... Akhirnya, berkat kesabaran dan ketekunan serta semangat yang tinggi.. golongan ini BERJAYA!

YA.. AKU MAHU MENJADI SEPERTI GOLONGAN ITU!

BERUSAHA! HEHE =))

::FINA OUT::

Tuesday, June 9, 2009

The Climb???



The Climb - Miley Cyrus

I can almost see it
That dream I’m dreaming but
There’s a voice inside my head sayin,
You’ll never reach it,
Every step I’m taking,
Every move I make feels
Lost with no direction
My faith is shaking but I
Got to keep trying
Got to keep my head held high

There’s always going to be another mountain
I’m always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes I'm going to have to lose,
Ain’t about how fast I get there,
Ain’t about what’s waiting on the other side
It’s the climb

The struggles I’m facing,
The chances I’m taking
Sometimes they might knock me down but
No I’m not breaking
I may not know it
But these are the moments that
I’m going to remember most yeah
Just got to keep going
And I,
I got to be strong
Just keep pushing on,
cause

There’s always going to be another mountain
I’m always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Sometimes I'm going to have to lose,
Ain’t about how fast I get there,
Ain’t about what’s waiting on the other side
It’s the climb

There’s always going to be another mountain
I’m always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle,
Somebody's you're going to have to lose,
Ain’t about how fast I get there,
Ain’t about what’s waiting on the other side
It’s the climb

Keep on moving
Keep climbing
Keep the faith baby
It’s all about
It’s all about
The climb
Keep the faith
Keep your faith
Whoaaa Ohwaoooh


I really luv dis song...especially its meaningful lyrics...credit 2 da songwriter...!!!! Actually, it's really happen in da real life of me... "the climb of mine!" Keep on movin...Keep climbin' gal..
It's gonna make me think deeply wat i'm gonna 2 do in my real life... wat is da most crucial matter i've 2 decide n choose... how i can go thru all of da obstacles n barriers in dis journey wif full of challenges...??? how 2 solve da dilemma??? sumtimes, it's knock me down..but i'm hopin' dat i could stand strong n tryin' 2 motivate myself in order 2 b a better person... in life we have to make a decision even sumtimes it's really hurt u a lot n takes time 2 heal da pain... why we do all dis things??? becoz we don't 1 2 hurt other's feeling, rite?
When i keep thinkin' ...i realized dat...we have to make a tough decision 4 ourselves..consider da positive and also da negative sides...all mix...then, make a conclusion... Am I taking da good solution? Follow ur heart...do not bother da others...but don't u ever over da limits... Pray to ur God...To show u da rite path in order 2 keep survive! Dilemma??? Difficulties? Keep ur mind in positive way... Be strong... God will always beside u... as long as u still wif Him... BUT... please do not break da rules!!! Be patient in every singles action u might taken...
The battle of myself begins...yeehaaaa.....=))


Meoww...Meoow...=)


Assalamualaikum wbt...
Atas permintaan adikku Capiqa...Hehe..akak baru upload gambo kucing akak yang semestinya comey n kiut-miut cam akak..haha...hopefully, capiqa suka...nanti2 akak tangkap gambo yang lebih spesifik mengikut terma dan syarat2 yang tertentu. Eh, pe pulak aku merepek ni...,maksud akak...gambar kucing2 tersebut sekor2...beserta namanye sekali..=) ok?
Akak sengaja upload gambo yang agak pelik ni. Sebenarnya...sebenarnya..dragon ball ada 7 biji kesemuanya...eh...merepek lagi..haha=P Em, sebenarnya, gambar ni akak tangkap sebab rasa cam unik je..haha..kelakar tengok anak kucing yang kategori "remaja" ni...masih menyusu lagi tu...xtahan...cian kat adik2 dia yang kecik tu nak nyusu payah...yang remaja tu namanya..Embun dan Mutiara... The latest...3 ekor yang masih kecik2 2..namanya... Capiqa...Capiqi dan Capiqu... Haha..akak men2 lagi la...em...BoBO, BiBi dan BuBU...=) Senang nak ingat...ngeh3...
So, pe lagi...CAPIQA..KOmen...haha....=))

Monday, June 8, 2009

Memori di KL...

Assalamualaikum wbt...
Aku baru saja sampai ipoh pukul 12lebih pagi tadi, relax2 jap...terus upload gambar p kl baru2 ni kat frenster...huhu...excited je kan...actually frust gak coz banyak member yang x sempat jumpa masa aku cuti2 kat sana...xpela...mungkin next tyme...k. Well, pasni kalo g lagi, kene planning kasi gempaq sikit...gathering ramai2. Aku ni pon satu hal gak, dok kuar dengan kawan2...lupa tangkap gambar sama2...last2 tangkap gambar yang biase2 je...tol x nida??? huhu

Planning p genting xjadi...maybe next tyme...thanks a lot untuk kawan aku nida...hehe...kenangan bersamamu akan tersemat d dalam hati..sayangnye shima xda...huhu. Fadil also...(kawan nida) haha... Arip (bukan nama sebenar) haha...(jangan mare)..thanks hantar p pudu n share new job dgn aku ari2..well, nanti aku consider camne...kene discuss dgn family dl...nanti2 aku edit resume kasi kat kawan ko tu ek... Danial also... then sape lagi....housmemate nida.... thanks yaa... waahh, aku cam wat ucapan penghargaan pulak dah...huhu...=p


Banyak nak share sebenarnya...tapi aku nak story sikit satu cerita ni. Tyme tu aku solat kat jusco (mid valley) laa... aku dok usha sorang minah ni la.. rasanye melayu, muka pior melayu. baju sopan, ala2 jubah yang berfesyen gak le... bertudung... tup2 aku terperasan sesuatu. Kat telinga dia penuh dengan subang2... means dia tindik banyak dari bawah sampai atas telinga aku tengok... tu xpe lagi... tengok kat kening, ada 3 subang bertindik.. Confuse gak aku... ada gak orang macam ni ek... Pelik2 je.. aku bukan pe, agaknye laa pe persepsi orang kalo tengok.. sedangkan aku pun terpikir nak tegur benda2 cam2... yea..aku tak la perfect mane pon, tapi aku insyallah x buat benda2 pelik cam meragukan tu..huhu =))

Em, skunk aku nak story aktiviti2 aku masa bercuti baru2 ni... Nak tau x pe yang aku wat??? Of cos la SHOPPIN!!! hehe... aku wanita...biasa laa... mana2 pompuan pon majoriti suka shoppin ni... naik giler gak le p jalan masjid india... aku ble lepak2 kat sana dari kol12lbh sampai 6lbh... murah tersangat laa murahnye... (aduh! pe kes cikgu bm wat ayat camni..salah maa) well, untuk blog...tatabahasa diabaikan seketika..ngeeeiiii Kalo nak bandingkan harga di tempat2 yang boleh dikatakan murah di ipoh..di sana lagi la murah.. tudung bawal manjalara pon ble dapat rm10 beb... tudung2 ala ekin n ct pon ada jual.. harga murah dari yang aku selalu usha kat ipoh ni. Tapi aku xminat pakai tudung bawal... aku suka pakai selendang.. (ala-ala Yunalis a.k.a Yuna) haha. Sehingga kini aku telah mengumpul lebih 20 selendang.... hehe... macam2 style ada... janji bila pakai menutupi dada n cuba lapiskan 2 supaya xnampak jarang sangat.

Yang menghairankan aku... masa survey kat Ariani ada la satu selendang ala2 chiffon 2 tona...harganya lebih kurang rm109 xsilap masa aku tengok...xkan aku tersilap tengok lak.. kawan aku pun perasan... tup2...masa p kat Jakel...naik tingkat lagi satu tempat kain gak... ada jual kain chiffon 2 tona tu..harga rm8.50 semeter... aku kepelikan sekejap. Camne harga ble jauh beza... kalo pk logik, kalo aku beli je kain chiffon 2 tona tu wat selendang, beli pun mungkin semeter je..kos dalam rm8.50. Then, wat jahit tepi... kos x sampai rm100... betol x? jauh giler beza... camane 2??? Jakel n Ariani kan sama... Jakel jual kain...Arini jual tudung... means dari company yang sama... Well, Jakel tengah wat sales skunk..so mai pakat2 turun...huhu Untung ekin jadi duta ariani...huhu...


Antaranya yang aku beli masa kat jalan masjid india:

eh jap..ni plastik laa..silap upload...haha... bawah ni baru betul...





haa..ni kain selendang jojet n chiffon... beli kat bazar jalan masjid india... murah lor... actually kat GM ipoh pon harga lebih kurang jea..cuma ada certain fesyen xda lagi di jual kat sana..cam selendang 2 color kat atas tu... (pink + hitam) dan (coklat +hitam) tu... warna dipisahkan dengan batu2 tiruan tu..haha






ni kain chiffon new foil... aku beli rm19 sepasang... murah kan?? aku beli kat Jakel...

Aku tak ada la shoppin dah pastu...masa p mid valley...jeling2 je...haha even ada sales... pe yang penting, apa yang aku nak aku dapat...especially selendang jojet warna hitam... g GM xda warna tu..abes stok saja...last2 aku mintak sorang penjual ni simpan untuk aku kalo selendang tu samapi stok baru... kebetulan pulak, masa aku odw p kl.. kakak 2 call.. kate... selendang jojet hitam dah ada fina.. bila fina nak datang? huhu... aku cakap kat beliau.. terima kasih banyak2 kak.. nak simpan dulu pon boleh.. nak jual dulu kat orang pon boleh... huhu...

Lepas je p area jalan masjid india..kawan nida - Fadil amik kteorang p Klang.. g singgah makan nasi kenduri kawin even waktu makan dah tamat..haha dari klang g kl balik... perjalanan malam... kami meet kawan len untuk jalan2 pastu...lepak2 minum2 di Bukit Ampang... then p MOB tengok mid9... Terminator-Salvation... sampai umah 2lbh pg.. ngantuk giler...tapi enjoy laa...xsangka ramai lak orang tgk mid9 tyme tu...siap bawak family...anak-anak gitu...tyme ni ari sabtu bersambung ke pagi ahad la katekan..huhu..

Ahad tu p la call member2 n msg dieorg nk meet kt mid valley..kawan2 usm yg stay di kl..tapi byk lak yang ada hal...so, xdpt nk meet...huhu...Arip join..dia bawak kawan Fadil namanye... (Nida jangan tersedak pulak ek) haha... Sembang punya sembang... macam2 la..well, xpayah la aku nak story kat cini...TUT...tut...Tut... petang tu, balik umah... rehat2 jap b4 nk ke pudu... balik ipoh laa maa...well, aku sempat melantak nasi goreng ayam kat gerai2 di puduraya tu..mahal siot...rm5 sepinggan..makan2 sambil sembang2 dgn member b4 nak balik...

Sekejap masa berlalu...xpuas rasenya...next tyme ingat nak turun kl lagi..jmpa member len lak yang xsmpat nk jumpa... planning nk p genting cancel..next tyme mungkin...huhu...

k..dah le..penat aku bercerita..ni pon ada byk CUT... ahaks... =p























Wednesday, June 3, 2009

Misi cuti kali ini...=))

Assalamualaikum wbt...

Rasa macam lama pula jari-jemari ni tak menari-nari untuk menulis post2 yang terbaru...Well, banyak perkara perlu dilangsaikan untuk cuti sekolah kali ini...huhuhu..antaranya ialah:
  • Menyemak kertas peperiksaan anak-anak murid aku...(suatu penyeksaan bagiku untuk menyemak kertas karangan...(arghhhhh!!! aku tensen weh nak betulkan tatabahasa dieorang ni..giler dibuatnya!) Semak kertas pendidikan moral pon sudah cukup untuk aku ketawa terguling-guling...=)
  • Berjalan-jalan a.k.a meronggeng...ngeeeiii...Huahuahua...dah janji dengan member di Kl...so, Kl wait 4 me...(kalo x p nanti, ada yang merajuk...haha...sebab cuti sekolah yang lepas, dah bercuti di penang...betol x nida???)
  • Nak karang cerpen terbaru...dalam proses...(kumpul idea ni...kasi gempaq cket) Tajuknya: Ameera Aneesa...(Guess wat?? hehe...ala-ala kembar yang sama tapi hakikatnya tidak serupa...)
  • Misi paling penting...(tenangkan jiwa sebelum memasuki sekolah untuk mengajar) haha
  • Nak tengok episod2 Prison Break sampai abes...(mau amik dari kawan nanti) tengok kat tv...nak kena tunggu...n tunggu...(sedeyla weii...Scofield mati..waaa!!!!!)

Misi yang masih keliru untuk dilaksanakan:

  • Tut...tut...tut...(biarlah rahsia) : blind date mungkin...huahuahua =)) - apa kes??? dah lepas temujanji maaa...aku yang mungkir!

Misi yang WAJIB!!!!:

  • Kene praktis bawak kereta balik even dah dapat lesen lebih sebulan...huhu...yang beshnye next week kereta aku dah sampai...so, abang aku la kene polish skill bawak kereta aku pasni...sebab dia risau aku ni bawak kereta ntah apa2...suka tekan minyak kuat..suka brek mengejut...haha...

Misi dalam perancangan:

  • Belum dapat kereta aku dah berangan nak make-up kereta aku kasi cool n attractive cket...semua dalam perancangan...tengah mengumpul idea n style yang best...(bodykit???)

Hopefully....semua misi2 ni akan tercapai dengan jayanya...ngeh3....bubye!

wassalam...chow chin chow...

Monday, May 18, 2009

Drive..Drive...=))








Assalamualaikum wbt...


Gambar di atas, gambar aku bersama Nanie (pangkat anak sedara even dia tue setahun daripada aku) hehe=p DAN tak lupa juge...gambar aku bersama wanita yang bernama Exora...Eh silap...keta maa...bukan orang...hehe...Actually,ari p survey keta...So, xnak la lepaskan peluang bergambo...ehehehe....=))





Time ni aku tengah posing bergambo dalam keta Exora...well, ok laa...cantik gak body dia..hehe=p



Saje2 mencari publisiti murahan..haha...ok x aku pose cam gini? ngeee.....=))







HAA...ini baru nampak Exora nye..tol x? ahaks

emm...actually aku dalam proses nak beli keta...tapi bukan Exora laa..banyak duit ko? haha

ingat nak beli saga blm je...cantik gak...comel...=))
harga pon berpatutan...insyallah, kalo dipermudahkan...dapat la aku merasa bawak saga nanti....


Yang agak besh...apabila aku diberi peluang membawa Gen2...yang telah di make up kan cam keta sport...canteek maa...bawak kat area EON tu je laa..mana bley bawak kuar atas jalan raya...nak mampos..dah laa aku bawak kawalan stereng pun xlepas lagi ni even lesen P dalam tangan ...kene praktis2 lagi baru ok...well, tq ya Nanie coz bagi aku pelunag try keta viva ko test2 bawak kat taman ari2...haha..dah 3minggu lebih xbawak keta pas amik lesen ari2..mau tak nye
kelam kabut gak bawak...nyaris2 x berlanggar dengan keta orang je...hoho=p

k..aku chow...nanti ada masa aku post len punye..daaa~~~

::fina OUT::

Tuesday, May 12, 2009

Daripada kisah benar...(touching)

Asslamualaikum wbt...

Aku sengaja ingin berkongsi rasa dan perasaan dengan korang semua laa tentang sebuah kisah yang boleh dikategorikan “cinta sejati” jugak laa…

Aku dikejutkan dengan cerita kawan aku laa tentang kematian teman lelakinya disebabkan kecelakaan jalan raya awal bulan ni…A sangat sedih dengan pemergian teman lelakinya, B. Bagi A, B sangat baik dan mulia hatinya. Aku tengok si A pon jenis yang baik2..(wanita solehah gak la)…sangat la padan dengan si B ni...mereka tak sempat jumpa untuk meraikan bufday si B ni pada date yang sepatutnya...tu yang buat si A terkilan sangat...

Mereka ada perancangan untuk meneruskan hubungan ke peringkat yang lebih serius..iaitu ke jenjang pelamin. Dalam masa yang terdekat, dah rancang nak bertunang. Tapi itulah, ketentuan Illahi…jodoh tiada.

Aku tersentak juga bila si A bagitau kisahnya…kalau aku jadi A, aku mesti rasa sebak giler…

“Susah aku nak cari orang macam B..selama ni pon aku berkawan dengan mana2 lelaki...si B sangat lain...,”kata si A dengan nada sayu.

Kami pon berborak2…dia meluahkan rasa…si A cerita dari mula sampai la akhir…

Perkenalan si A dengan B sekejap je…(sehingga si B meninggal=10bulan)

Permulaan citer…si B mesej A untuk berkenal-kenalan…

Si A cam pelik..mana si B dapat nombor dia…

Si B bagitau si C bagitau…

( Si A, teringatkan sesuatu…perkenalannya dengan si C…dalam bas…kenal2 camtu laa..dan bertukar nombor)

Si A tanya si C setelah hampir setahun tak berhubung…

Dengan rasa cam marah gak laa… “kenapa bagi nombor saya pada Si B?”

Si C menjawab, “Saya nampak sesuatu…kekurangan si B ada kelebihannya pada awak…kekurangan awak, kelebihannya ada pada si B”- Lebih kurang la ayatnye..

Waa..cam agensi mencari jodoh lak kan..mungkin ada hikmahnya semua ni…samPai skunk tak tau camne si C ble psiko2 lak…

Dah bermesej2…mereka pon berkawan…si A dan si B ni laa…

Si A ni mempunyai kelulusan lebih tinggi daripada si B…
Pada mulanya, si A memang xmau nak layan sangat laa…

Ntah mengapa tiba2 hati dia terbuka untuk mengenali si B…

Keluarga si A dan si B dah tau pasal ni…

Kiranya cam green light laa…

Punya la baik keluarga si B dengan si A nii…begitu gak la dengan keluarga si A…

Perhubungan mereka direstui…dan mereka pandai menjaga batas2 pergaulan…


Selama si A mengenali si B pada awal2nya…si B tak pulak menceritakan yang dia ni jenis yang baik2 laa…low profile…Si B citer benda yang biasa2…jenis “huhahuha” le jugak…Si A mengetahui si B ni jenis yang baik2 ni pon daripada keluaga si B…si A dapat tau dalam henpon si B ni penuh dengan surah2 dari al quran…(si B suka dengar mp3 surah2 ni) tapi si B tak penah citer pon apa2…Ada satu citer, bila keluar dengan si si A, si B mengajak si A ni berzikir bersama2 dia…si A perasan lagi sesuatu…ada certain zikir yang si A sendiri pon tak berapa nak tau...si B tau…mereka saling melengkapi antara satu sama lain…

Keluarga si B ni mengatakan si B ni baik budaknye…seorang anak yang sangatla berbakti pada keluarga…(bukan nak promote…tetapi kenyataan). Kalau jadi suami, boleh membimbing isteri ke jalan yang baik la…si B ni menjaga kebajikan adik2nya…menjaga ibu bapanya…baik dengan semua orang…walaupun gajinya cket…dia boleh bahagi2kan kepada beberapa bahagian…untuk ibu bapanya, untuk modal bisnes yang dicita2kan sejak dulu lagi dan simpan untuk kawen…Kehilangannya dapat dirasai oleh semua orang di sekeliling even dengan bos tempat bekerja…walaupun bosnya ni cina…bayangkan…masa si B ni meninggal, bos cina dia menangis…terlalu sedih…

Kelihatan wajah si B sewaktu meninggal…mukanya bersih…seolah2 tersenyum…kata ibu arwah…semasa talkin dibaca…burung2 berkicauan seolah2 turut bersama mendoakan arwah…itulah bukti kekuasaan Tuhan…Jelas2 nampak…semoga Allah meletakkan dia di tempat orang2 yang beriman…amin…


p/s: Jodoh dan pertemuan, ajal dan maut...semua di tangan Allah s.wt...
Kita hanya mampu merancang...doakan yang terbaik untuk diri sendiri dan orang2 tersayang di sekeliling k...

Cubalah mengerti...

Assalamualaikum wbt...
Tergerak hati nak mencoret sesuatu di sini...tapi aku tak tahu macam mana nak mulakan...
Berdasarkan apa yang berlaku di sekeliling aku...aku seolah2 dapat membuat satu kesimpulan yang aku sendiri tak pasti....entahlah...
Sejauhmana kita boleh kekalkan sesuatu hubungan? Seikhlas manakah kita mampu melayari kehidupan berkasih? Yang penting, apa tujuan untuk kita meneruskan sesebuah perhubungan cinta yang sebenarnya? Adakah untuk mengisi masa lapang? Ataupun kita "kapel" juz untuk mendapat status "in a relationship" tanpa menyedari ada hati2 yang mungkin terluka? Bukankah sesebuah perhubungan dijalin untuk dimeterai dengan sebuah perkahwinan yang suci tanpa sebarang noda?
Kalau rasa niat kita betul...kenapa ada istilah kapel..broke-up...kapel lagi...dan broke-up lagi sekali? Begitu mudahnya CINTA pada mata mereka? Mudahnya mencari pengganti dengan sekelip mata? Aku betul2 tak faham...apa yang penting...kerjasama! Eh silap..itu wonderpets...Apa yang penting? Keikhlasan...kejujuran...pengorbanan...dan TAHAN COBAAN...aku saja2 tambah lagi satu "term" kat situ...
Ada segelintir pula...dah ada kekasih yang baik punya, mau ada "spare part" pulak...ishh...
aku tak paham sungguh...susah mau cari yang betul2 tulus, ikhlas, murni dan suci skunk...
aku paham...semua orang ada kekurangan, tapi itu bukan alasan untuk tidak mau berubah...
cuba gali balik maksud cinta tu...setakat tangkap muat je pe kes? Itu la senang cerai-berai bila dah kawen...sebab tak pendirian teguh...mudah goyah kerana cinta len yang mungkin singgah untuk menduga....lain laa kalau pasangan kita tu memang betul2 tak guna...dan memang tak boleh nak dibaiki lagi hubungan tu...
Kalo rasa tak nak komitmen dan rasa tak sampai seru...jangan susah2 menabur cinta atau menyemai cinta...biar berkawan je..ada jodoh...ada laa...bukannye kita tak mencuba...kadang2 bercinta dengan orang len...bertunang dengan orang len...tup2...kawen dengan orang len..ada je macam 2...pe2 pon...pikirla masak2...banyak sangat kes macam ni...ada tu bercinta punyala nak rak...cam dah jadi suami isteri je aku tengok...penyudahnye...haram...tak ada hasil pon...
Pegang sana...pegang sini...peluk sana..peluk sini...tapi hasilnya??? Nothing! Ruginya pompuan jugak...laki ni tak luak mana pon...betul tak?? Jadi nasihat aku...betulkan niat tu...jaga batas pergaulan....terima kelebihan dan kekurangan pasangan...dan paling penting tau maksud CINTA tu sendiri...kalau niat baik...insyallah semua dipermudahkan...vice versa...lu pikirlah sendiri...
Sekali kita mengecewakan seseorang yang betul2 tulus terhadap kita...10x ganda kena kat kita balik...wat u give...u get back...ingt! wat goes around...comes around...

Musang atau kucing???


Assalamualaikum wbt...

Sepatutnya aku dah patut tidow ni...tapi memandangkan aku baru pas makan (konon2 sahur la) so, aku ringankan jari-jemari ni nak menulis kat blog nih..


Post aku tajuknya cam pelik kan..haha..saja2 wat gempaq...bukan apa pon...
Aku nak share dengan korang semua pengalaman aku memegang anak musang yang sangat la comey...hehe...ha ni gambonye...





comey tak??? hehe



haa..ada lagi nih...time ni aku lak yang pegang...







Actually, kukunya tajam bangat! mencengkam gak laa...



Mesti korang pelik kan...mana la aku dapat anak musang ni...



Citernya gini...aku p umah kawan abang aku ni...mak die story, sarang musang jatuh daripada pokok kat area umah die...so, memandangkan rasa kecian kat anak2 musang ni, makcik ni pon amik laa...siap menyusukan dia lagi..eh, bukan menyusukan badan ek...susu botol la lebih kurang...=p


















Kucing aku Si Cemong dah beranak wat kali ke2...baru petang tadi bersalinnya...huhu. Anaknye yang sebelum tu belum menginjak remaja, dah dapat adik len...takda la nak manja2 dah kn? cian...cian...asalnya anak yang kelahiran 1st...pon 4 ekor gak...tapi sekor mati sebab pertumbuhan terbantut..tinggal la 3 ekor...sekor tu dah hilang pulak minggu lepas...aku tak tahu mana la die p...kene curi dengan orang kot..sebab comey...tinggal laa 2 ekor yang abangku beri namanya Embun dan Mutiara..huahuahua...=))

Nanti aku masukkan gambo2 kucing aku ek..k

daa~~~

Thursday, May 7, 2009

1st award?


Ni 1st award aku dapat daripada Yanie...


Hehe...akhirnya aku jumpa gak Yanie...lupe nak amik aritu...


Nanti2 aku create award yang best2 untuk member blog aku...


InsyaAllah...=))


c u soon...


~~~daa~~~

Award???


Actually ni kali kedua aku dapat award...first aritu dari Yanie...haha..entah mana peginya..


Yanie!!! Award yang mana satu ek??? Bagi balik! Huhuh


award ni dari pakcik dot...haha...thanks yaa... =))



Saturday, May 2, 2009

Umur aku 18???

Asslamualaikum wbt...

Al kisah..tersebutlah kisah...aku pergi berjoging di Padang Polo pagi 1hb5 2009...bersempena ari buruh la katekan...dengan sorang membe laa...saje lepas gian setelah kepala berserabut memikirkan benda2 yang menyulitkan je...haha...
relax...tenang n enjoy sekali...
lupa la kejap masalah...tengok keindahan alam semula jadi...
menghirup udara yang segar....
damai rasenya...
kelihatan ramai sekali yang berkunjung ke sana...
(aduh...awat la skema je ayat aku nih?)
siap ada tarian poco2 lagi...
teringin nak join..
tapi xtau step...
bukan main lagi makcik2 menari2 poco kat sana...
pakcik2 pon ada gak...
poco2 remaja muda mudi xnampak lak tadi..
tahap umur yang 30 ke atas je...
lama gak aku tak beriadah camni...
dah suka bebeno window shoppin nye...
execise gak ape...dok round2...
jalan2 sampai lenguh2 kaki...huahuahua=0
yang kelakarnye...masa pijak2 batu tu...
aduhai...sakit sih...lama x buat...
punya lama nak jalan abeskan 1 round...
aku belum abes 1 round...ada sorang mamat a.k.a cowok ni
dok jalan n siap joging atas batu2 tu...hampir lebih 7x...mau kat 10x round...
yang aku ni..dok terkial2...
maybe mamat 2 dah biase kot...body smart je...kental gitu...=p
dok sembang la dengan sorang uncle ni...
dia cakap dah round 3x...baru ok cket...
waa...xmo laa...hehe...aku pon blah lepas abeskn 1 round...
wat benda len pulak...hehe('',)
sambil2 tu, aku n membe aku didekati oleh sorang kakak yang agak2 comel la gak...
promoter TotalLife Product...untuk slim2 ni laa...
aku da slim...wat pe nak slim lagi...hehe
well,xsalah mendengar citer daripada beliau...
so..layan....
aku test timbang n scan berat n lemak2 yang ada pada diriku ini...
waa...setelah di 'scan'...dia kate aku muda dari umur yang sebenar...
18 tahun beb...lemak dalaman EXCELLENT...xda problem...
cuma body fat (yang luaran lebih cket)
sepatutnya 22...tp aku 24.3
as a conclusion...badan kurus cam aku ni...
xsemestinya xda lemak...huhu
tp dia ckp bahaya if badan kurus n tinggi ada lemak banyak...
cuma yang xbest aku rasa aku ni cam x kuat fizikal cket...
especially kekuatan otot tangan...
silap cket je da sakit beb...
try gak bergayut td...xjd...takut mungkin gak...
x confident pon ye gak...
aku cuba lagi...tapi xble...
aku kene tambah berat badan nih...xble jadi...
at least 5kg kene tambah lagi...bagi balance...
akak 2 kate kalo ikut bmi..aku kene capai dalam 51kg..
skunk aku 44.5kg...tinggi dalam 156cm...
so, underweight...
tp dia ckp kalo dapat dalam 46.5 kg da ok...
sebab aku rangka kecik...
well, aku cuba...k...
patutla ada beberapa step masa p kursus gimnas tu aku xble nak wat..
sebab kekuatan otot tangan yang lemah...
pasni memang kene push la wat benda2 ni...
bagi ok lagi...tol x? huhu
k...
da~~~
nak tidow la..
well, Tomok menang OIM3!!!
congratz ya...=))

Friday, May 1, 2009

Keep on rockin' gal...=))

Asslamualaikum wbt...

Well, it's quite outlandish 4 da new post title rite? Actually...keep on movin' gal!
There r lots of story 2 share wif u all laa...
more about da real LIFE dat we r goin thru..
perhaps...I'm not da courageous type...
BUT
I want 2 show da BEST things inside of ME!
God Willing...InsyaAllah...=))
The battle of my life begins...
fight wif all da obstacles...
coz I knew dat...
I have da strength 2 c da unfamiliar n make a different!
Maybe not 4 now...but 4 da upcoming future!
I knew dat God will give me such a bitter experieces b4 I could gain
sumthin' good 4 me in order 2 survive soon...
I got da pain...and I could feel it slowly crawling thru my veins...
sumtimes, I almost give up and cryin'
but..I knew dat HE will alwayz beside me...
telling dat...dis was da small challenge I gave 2 u...
more n more after dis...
juz wait n c...
be STRONG...dun give up...
Dis we called LIFE!
U have 2 tackle all dis situations...
n fix it as u could...n believe dat...
everythin' will be ok if u get into da rite track...
THANK U ALLAH SWT...
4 givin' me dis big opportunities 2 realize dat
every1 deserve all dis challenging situations 2 learn more
n more about life!

Friday, April 24, 2009

Monolog Sindarella....

zwani.com myspace graphic comments


(Imej ni tidak baik untuk dicontohi! =p)




Dalam hidup...CINTA boleh datang dan pergi...


Ketawa kerananya...senyum kerananya...menangis kerananya...


SAKIT!


Bermula dengan persahabatan...segelintir pula cuma sedar bila ia
HILANG!




Semata-mata untuk rasa dihargai...


Ada yang percaya...cintanya untuk selamanya...


But some of us...finally realized that life...


is not a FAIRYTALE and it's starts on EARTH!




Demi sebuah impian...


tak salah untuk kita berkorban...


bila mana hati kita rapuh....


menghadapi realiti....


nangis...nangis semahunya!


Tapi..jangan biarkan hati kita terus rebah...




Sejauh mana kita kenal hati budi seseorang....


Kita tetap tidak boleh membuat penilaian...


In life...we have to learn to let go...


and keep on movin'


the more you wait...the more timings...




Bermula dengan hati...angan...dan mimpi...


Sebesar mana pun kedudukan kita...


Segagah prinsip...mampu goyah...


BECAUSE OF LOVE!


Because we are human being...


mudah lemas...bila cintanya lemah!


Kita harus kuatkan hati...


Percaya pada naluri....


JUST ADMIT IT...


Lafazkan "Cintaku mahukan dia!"




Dan semua...


Hanya Tuhan yang tahu bagaimana penghujung hidup saya...


Tapi...saya tahu apa permulaan cerita...


Terpulang kepada kita...
untuk buat pilihan....


Either we win or lose....


BUT....I choose to WIN!









Aku suka sangat part last citer sindarella ni...

Bagi aku..citer ni sweet sangat...and da best thing is...

I can feel da emotion...deeply touch my heart!

bukan jiwang sangat...tapi betul2 beri kesan laa...

Credit to all of the crew citer ni...

saje je post benda alah ni..lama da citer ni...

but da story stick wif me until now...

DAA~~~~

Tuesday, April 21, 2009

Ape2 je ler...

Nama timangan:

Fina
Cepah
Adik
Mak SU
Effa

Anda seorang yang:

Banyak cakap~kadang2 membisu =p
hepy go lucky~~~
sensitif
kdg2 manje..hehe
kdg2 moody....huhu
n paling biase...OTAI!
oTAK yang GILER2...
Suka wat lawak...=p

Insan istimewa dan kenapa dia teramat istimewa:
Banyak laa...xda spesifik...family my priority!!!
paling memahami..AYONG!!!

Lagu kesukaan sekarang:

MAD- NEYO
Benda wajib dalam handbag:

henpon
tisu
wallet
bedak
lipstik
cermin ajaib!!! =p

Kali terakhir nangis:

2 minggu lps...(ada la..xkan nk citer)
10 Perkara aku suka buat :
  • suka memikirkan siapa aku pada masa akan datang!
  • suka dengar lagu...my interest!!!
  • suka makan..tapi x jugak gemuk!
  • suke wat lawak n menggembirakan orang yang aku sayang!
  • suka tido...hehe
  • suka beli buku...n baca mana yang sempat! hehe
  • em, suka masak...tapi takut kene percik dengan minyak!
  • suka berkawan...n mengekalkan silaturrahim
  • suka mengarang...cerpen ke..or watsoeva
  • suka hangout dgn membe...family...tgk wayang..window shoppin..n shoppin'

k...tu je...len hari sembang len pulak naa..

da~~~~